Glad tjej.

Diplomerad hästskötare är jag nu då, fy vilken hämsk dag det var igår! För er som inte vet hur det går till ska jag berätta det för er, dock i korthet. Kl 8:00 samlades vi och träffade de enormt stränga examentorerna, riktigt hårda var de, rörde inte en min! Och hade röst som i militären, de gick även väldigt rakryggade med händerna bakom ryggen och hakan i skyn. Sedan fick vi skriva olika delprov på 40 minuter, det var tight om tid vill jag lova, bara att skriva så pennan glödde. Sedan var det bara ner till stallet för att knoppa, linda ben, borsta, sadla och tränsa på en halvtimme. Sedan var det dags för ridprovet, då man red två olika hästar. Sedan direkt in i stallet för att ta av all utrustning för att sedan visa häst vid hand. Efter det var det dags för longeringen, vilket man har hört många mardrömmar om och att det är väldigt lätt att kugga men detta gick ju som på dans på rosor. Efter det var det snabba ryck för att sedan göra de två sista delproven, foderprov och stallprov och dessa två var svårast på hela dagen, sjukt svåra så att säga. Trodde verkligen att jag hade kuggat på flera delprov för hitler 1 & 2 rörde inte en min på hela dagen, de mäst suckade och frågade, är du nöjd? Något mer? Är du säker på att du inte vill ändra något? Kunde du gjort detta på ett annat och bättre sätt? Klart som korvspa att man blir osäker och nervös. I vissa delprov som i tex muntliga foderprovet blev man helt stum, kände sig utväcklingsförstörd helt enkelt, skulle de fråga om mitt personnummer skulle jag inte kunna svara, ae det går inte beskriva med ord vilken hämsk känsla. Sen iaf när alla prov var över fick vi sitta och vänta och vänta och vänta, hämsk väntan och stämmningen bland deltarna kan ni ju tänka er hur den va. Sedan när de ropade in NUMMER 8, ja det var jag! Mitt hjärta slog i tusen och svetten rann, kände hur tårarna började komma, och planerade vad jag skulle säga när hon hade sagt att jag inte hade klarat mig. Men behövde inte säga något mer än TACK för jag klarade detta galant med pluss i allt utom fodret som jag blev helt stum i. Det var som om en helt elefant hoppade av mina axlar. Så skönt! Och vet ni, examentorerna LOG när jag fick mitt resultat, och då sa jag, har jag verkligen klarat detta, hur gick de till? Då skrattade de till och med, kors i taket, jag som trodde de hade stelopererade läppar :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0